torsdag 21. februar 2013

Må ha til Fagertun

Endelig er alle bidrag på plass i Moseplassens X-faktor konkurranse for blomstrende skjønnheter og sjarmtroll.
Det betyr at det er mengder av inspirasjon å finne for vårlengtende og sommerplanleggende hagefolk av alle slag. Nå kan vi begjærlig kikke på bilder og lese tekster mens vi har frøkataloger og nettbutikker innen rekkevidde på skjermen.
Det ene bildet etter det andre kan studeres i ro og mak. Herdighetsforhold kan vurderes og planter kan googles nærmere etter behov.

Selv har jeg kikket på utallige bidrag disse dagene og den ene planten etter den andre har pirret eiertrangen min.
Noen har vært vidunderlig skjønne, men akk så sarte, og dermed uaktuelle for anskaffelse.
Andre har vært midt i blinken og enkelte har jeg alltid ønsket meg.

Nå inviterer Moseplassen til å lage Må-ha-lister inspirert av X-faktor blomsterutgaven.

Her er min ønskeliste for sommeren:

(Jeg har lånt bilder fra blogginnleggene i konkurransen og lagt en lenke til den respektive bloggen ved siden av. )

Klikk på lenkene for å komme rett til bloggene.

Rosa blomster



Hos Irishaven falt jeg for de skjønne Kaprifolene.

Jeg drømmer om å sette opp en lang pergola i hagen. Der kunne det passe med en Kaprifol eller to, buktende opp langs stolpene eller på et armeringsnett..



Hos Oanat fant jeg denne vakre Peonen. Den heter Karl Rosenfield.
Nydelig i sammenplanting med Stjerneskjerm og Geranium - i følge bloggen.
Ypperlig i mine bed, tenker jeg:)



Høstanemoner har jeg ønsket meg i flere år faktisk. Jeg har prøvd et par uten å lykkes, men har absolutt ikke gitt opp enda.

Satte en plante i fjor og er spent på om den lever under snøen. Den som venter får se...






Peonvalmuer er vakre, og dette bildet ga meg lyst til å kaste meg over frøposen igjen.






Martagonliljer hadde jeg i gamlehagen min og jeg saavner dem!

De er bare så dyre - og fra frø tar det så fryktelig lang tid... men denne sommeren...






Hvite blomster


Denne Pulsatillaen (jeg kan jo ikke kalle den en Kubjelle!) fant jeg hos Helena's Hem & Trädgård.
Jeg har den vanlige lilla, men denne er lodden og hvit som et lam. 
Se så myk og skjønn! 
Akkurat slik en svaneunge egentlig burde ha sett ut...





Filtsymre hadde jeg også i gamlehagen min. Den fikk jeg byttet til meg på et plantebyttemøte en gang. Dessverre så ble den igjen da jeg flyttet. 

Den skal jeg definitivt holde utkikk etter!





Røde og Orange blomster


Ildkvede har jeg vært nysgjerrig på lenge. Lurer på om den vil klare seg her?

Jeg burde kanskje prøve..?




 
En varmgul daglilje med en blomsterflue er heller ikke å forakte. Jeg burde jo ha mange flere dagliljer. 
De er fine før de kommer i blomst også. Flotte bladtuer.
Om jeg hadde mange kunne jeg kanskje koste på meg å smake på knoppene. De skal visst være gode:)





På bloggen til Strandhuset dukket denne nydelige Geum'en opp. Eller er det en Potentilla?

Fin er den uansett og rett inn på ønskelisten min fyker den.


Blå blomster


Her er et ønske til hentet fra amo sin blogg. Denne gangen er det Kinasøte. Den flyttet jeg også fra for flere år siden. (Hvordan er det mulig!?)

Nå har jeg en Skogsøte, men savner den lille lave Kinasøten. Den er så intens i fargen at det nesten ikke er til å tro.





Isop må jeg ha til sommeren. 
Tenker jeg sår frø.

Den hører til i urtehaven. Skjønner ikke at jeg har klart meg i fire sommere uten..

Noen blader i teen er ikke å forakte og blomstene er vakre i buketter.




Hos Vilmantas fant jeg enda en etterlengtet plante til urtehaven min. Anisisop! 
Deilig i te og pen å se på. Fin for bier og andre insekter. 
En må-ha!




Her fant jeg min dypt savnede Lungeurt. Jeg kikket gjennom Vårkatalogen til Zimtrade i dag i håp om å finne den der. Sørgelig nok var den ikke det. 

Jeg hadde den før, både hvite, blå og rosa. Med prikkete blader...
De frødde seg selv, så om noen døde kom det nye til.

Nydelig!



Heldige Mia har blå Lerkespore. Den har jeg siklet på i årevis. 
Vet ikke om den ville klart seg her, men jeg har heller aldri kommet over den. 

Skulle gjerne gitt den en sjanse!





Gule blomster


Aïcha er en nydelig rose som jeg fant inne på Kristinas Oas. Den kan kanskje klare seg her, men vil sikkert være litt på grensen. 
Når pergolaen min en gang kommer på plass, da skal Aïcha også få plass. Det lover jeg! (Gleder meg veldig!!)



Sorte og grønne blomster


Her kom jeg over en deilig mørk Allium. 

Helt klar for ønskelisten min!




Er ikke dette en fantastisk dyp blåfarge! 
Denne skulle jeg gjerne hatt her på Fagertun. 

I følge Villroses hage heter den Iris germanica 'Superstition'.

Det er herved notert :)




Og så har vi tulipanen "Queen of night".

Den har jeg sett mye avbildet, men denne gangen ble jeg fanget. Den får av naturlige grunner ikke dukket opp her til våren, men kanskje neste vår?




Egentlig kunne denne listen vært mye lenger. Jeg har begrenset meg voldsomt og allikevel ble den lang. Men slik er det når man får servert så mange fristelser på en gang...

Det blir spennende hvordan hagen ser ut til sommeren. Kanskje det er noen nye vakre tilskudd der? Inspirert fra x-faktor..






14 kommentarer:

  1. Minn meg på det til sommeren (og send meg adressen din) så skal jeg se om jeg får delt av litt av min corydalis til deg. Corydalis Flexuosa x Elata - jeg finner bare dårlige bilder av min, men den ser vel ikke så veldig ulik ut som Mia sin. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei
      Så snilt! Det sier jeg tusen takk til:)

      Slett
  2. Bra liste! Nå kunne jeg gjerne gjort listen min dobbelt så lang. Man blir helt overveldet der man prøver å se på alle de fine plantene, men når du presenterer de så fint, så blir jeg fristet...

    SvarSlett
  3. Så mange fine sorter du har blitt smittet med:) Jeg har rosa martagonliljer i massevis på Enerhagen. De har stått der i evig tid og jeg oppdaget dem til min store glede første sommeren der borte for 4 år siden. Du kan selvsagt få noen av meg. Bare minn meg på det til våren sammen med adressen din, så sender jeg deg noen hvis du vil ha.

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det høres jo fantastisk ut! Tusen takk:)

      Slett
    2. Å, tuuuusen takk for tilbud om soleie:):) så edelt av deg. Flott at vi kan bytte ønsker!! Da minnes vi på når våren banker på våre dører:) Fin helg til deg! Flott å ha deg med i blogg-land. Følger med på Fagertun:)

      Slett
  4. For ei super MÅ HA liste du har laga deg. Ja, det er nesten umulig å velge blant alle godsakene. Eg har ikkje summa meg å lage ei slik liste og eg veit at den blir ufattelig lang så å begrense seg er ikkje lett.
    God helg, frå MarJE.

    SvarSlett
  5. Her har du ønsket deg mye lekkert! :)
    Ser at du liker Anemonen som jeg deltok med også. Koselig! ;) Jeg kan godt forsøke å sende deg en plante på forsommeren om du er interessert. Minn meg på det og send meg adressen din isåfall.
    Ønsker deg en riktig god helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Det er virkelig snilt!
      God helg:)

      Slett
  6. Mange flotte favoritter du ønsker deg. Jeg har Ildkvede i skogshagen og her er det kalde vintre - jeg tror vi er i mellom H6 og H7, 500 moh . Busken er merket H5 Den er plantet ganske lunt og solrikt - og har overlevd siden 2010, uten at den har blitt den helt store busken. Flott blomstring på våren.

    SvarSlett
  7. Hei igjen :)
    No har eg sett i frøa mine og eg trur det er frå den valmua som du har på lista di eg har plukka frø av. Visst du vil ha skal eg sende deg.
    Berre send adressa di, du ser mailadressa mi på bloggen min.
    Fortsatt god helg til deg.
    Frå MarJE.

    SvarSlett
  8. Vad roligt att du hittade en ny favorit hos mig! Den kommer att bli så fin vid en pergola!

    SvarSlett
  9. For et nydelig innlegg! Her var det mange måhaplanter, ja... Fristende.

    SvarSlett