søndag 10. februar 2013

Ryllik i rampelys


Hvit og ren som nysnø.

Achillea ptarmica -nyseryllik 


Det er så vanskelig å velge bare én.. 
De står jo i kø og fortjener å få vise seg fram. Både villblomster og hageblomster. Store og små.

Hvite denne gangen. På Moseplassen er X-faktor blomsterutgaven godt i gang. Nå er det valgets kvaler som gjelder.

Navnet skjemmer ingen

Skal den robuste nyserylliken få rampelyset på seg til tross for sitt spesielle navn og sin villige spredningsevne? Den kan jo smykke seg med at den er fylt. Kanskje er den i "The Pearl" gruppen, og da gir jo navnet bedre assosiasjoner? Hvite perler. Det er vel vakkert? Når den i tillegg blomstrer leeenge og tiltrekker seg bier og sommerfugler, da er jeg fornøyd.

Navnet nyseryllik kommer forresten av at roten i gamle dager ble tørket og malt opp til nysepulver.
Det var visst sunt å få seg et skikkelig nys i blant!



Romantisk eleganse

Hvite revebjeller... De er liksom litt mer eksklusive enn rosa. Kanskje er det bare på grunn av at de rosa er mer vanlige? Men plutselig står det en lysende hvit der.. Hvor kom den fra? Et lite hvitt frø blant de tusenvis av rosa? Selvfølgelig blir den eksklusiv:)


En farlig hvit skjønnhet som er like giftig som den ser uskyldig ut. Da mormoren min var liten, pleide hun å nappe av revebjelleblomster og blåse i dem. Hmm... Godt hun ikke sugde?

Elsker, elsker ikke, elsker, elsker ikke....

Behøver jeg si mer?
Min barndoms blomst. Med og uten kronblader. I buketter, i håret og i blomsterkranser.

Prestekrage

En hvit rose

Nå bor jeg i et såpass tøft klima at utvalget av klatreroser er veldig begrenset. Men Polstjärnan er bankers. Tidligere hadde jeg den over en pergola. Der fylte den ut plassen sin med kaskader av små hvite roser i blomstringstiden.
Og selv om hver blomst er liten, så er de verdt en nærmere studie..


I sommer plantet jeg denne rosen ved kvisthulen min. Der kan den få dekke taket med sommersnø. 


Vakker, vilter og hvit tulipan

Tulipa Turkestanica er en fantastisk botanisk tulipan som åpner de kremhvite kronbladene så de nesten vipper bakover mens de speiler solen i sin gule midte. Når solen har passert lukker de seg blygt igjen.



Gammel og hvit i håret

Noen eldes med stil og ynde. Det spiller ingen rolle om en var gullhåret i sin ungdoms vår når man får en sølvhvit manke på sine gamle dager. Pudret med snø til og med.
Det er damen sin det:)



Det er nok fortsatt en god stund til hun skal få kjenne humlene surre rundt luggen sin igjen...


Ha en fin søndagskveld:)
















19 kommentarer:

  1. Mye hvitt og vakkert, nyseryllik vil jeg og ha men finner den ikke. Liker den så godt i bukett sammen med roser.

    SvarSlett
  2. Her var det mange hvite herligheter! Nyseryllik liker jeg veldig godt!

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. Hei :)
    Velkommen med på konkurranse! Alt er vel, det røde krysset er bare et symbol som er der for å indikere at du kan trykke på det om du ønsker å slette bidraget ditt. Det ønsker du jo ikke. (du er ikke den første som er forvirra av det røde krysset).

    SvarSlett
  4. Så mye vakkert! Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  5. Så fint du skriver, det er en ren fryd å lese innlegget ditt! Kjempefin blogg, og flott beskrivelse av dine forskjellige hvite planter. Achillea ptarmia tror jeg jammen jeg sådde i fjor, og nå ble jeg ekstra spent på om den overlever vinteren! Den var skikkelig staselig!
    Ønsker deg lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Så hyggelig at du synes det.
      Jeg bor i sone H6 og her er det ikke noe problem med overvintringen:)

      Slett
  6. Veldig flotte hvite blomster du har. Lykke til !

    SvarSlett
  7. Her var det mye fint i hvitt. Nyserylliken er nok den mest sjarmerende, har den selv også. Den er en vakker liten rakker.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  8. Mye flott i hvitt hos deg! Nyserylliken fortjener å komme fram i lyset igjen.
    Lykke til!

    SvarSlett
  9. Her var det mye hvitt og vakkert! Har også nyseryllik som jeg fikk av svigermor. Den sprer seg villig ja, men ikke verre enn at det kan holdes i sjakk :) Synes den er så pen sammen med roser.

    SvarSlett
  10. Hvite blomster er bare så vakkert, det viser bildene dine for alle er så nydelige.
    Ha en fin ny uke fra Marit.

    SvarSlett
  11. Mange fine hvite herligheter. Som du sier om nyserylliken, navnet skjemmer virkelig ikke noen:) Fant Presetekragen, som er min x-faktor denne gangen. Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  12. Ja, hvite blomster er vakkert! Og det var vanskelig å velge ut en kandidat.
    Synes du valgte en stilig en... ;) Mye fint å se og lese i innlegget ditt.
    Lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  13. Rein, ven og vakre. Ikkje lett å velge seg ut ein kandidat, dei er så fine alle saman.
    Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  14. Så smukke rene hvide blomster :) Tulipanen er meget yndefuld, den er nu på min ønskeliste :)
    Lykke til!

    SvarSlett
  15. Her var det mange flotte hvite blomster!

    SvarSlett
  16. Den hvide røllike er også min mands yndlingsblomst. held og lykke i korkurrencen.

    SvarSlett
  17. Så flotte hvite blomster. Takk for koselig kommentar hos meg, og så flott blogg du har. Velkommen som blogger! :) Legger meg til som følger.

    SvarSlett
  18. Liker bloggen din og de fine hvite blomstene!
    Jeg følger med videre jeg.
    Lykke til!

    SvarSlett