søndag 22. juni 2014

Ekstatiske katter med kattemynte


Jeg har to egne katter og en innflyttet nabokatt. De ser ut til å stortrives alle tre. De jakter på fugler og mus, soler seg når de vil, og døser i skyggen. De fyker etter hverandre, leker, koser og hopper etter dansende døgnfluer. Et riktig slaraffenliv. Det gode katteliv rett og slett.
Nå har nabo'n oppdaget at det finnes godsaker i blomsterbedet også. Der har det nemlig dukket opp noen uimotståelige blå blomster som dufter så fantastisk at han blir yr og vill.
Det er kattemynte i bedet! O, salighet og fryd!


For høflighets skyld viser jeg bare fram snusebildene av nabo'n. Litt hensyn må jeg jo ta til en nabokatts anstendighetsfølelser... Men ekstatisk og opphisset rulling hører også med til gledene man kan få ut av denne lille blå blomsten - med de aromatiske, grågrønne, små bladene. Om man er katt vel og merke!


Her er en liten og passelig nedrullet plante som strekker blomsteraksene sine opp mellom naboplantene. Den er vakker med sin nydelig blåfarge. Det er nesten så den kan erstatte lavendel i områder hvor lavendel ikke kan dyrkes. Flere planter sammen er nok å anbefale. Da kan de støtte hverandre til værs. Gjerne sammen med roser. Nydelig, romantisk og passelig cottagegarden-aktig.



Det som gjør kattemynte så spesiell, er at den trigger kattenes feromoner og gir dem en slags parrings- eller lystfølelse. Dette gir seg utslag i en noe unormal oppførsel med ekstatisk snusing, rulling, slikking, gnikking og opphisset maling av rent velbehag. 
Sikkert litt pinlig å få lagt ut på nettet, selv for en firbent...



8 kommentarer:

  1. Hei Gerd Ellen :) Det er liv i hagen hos deg for tiden skjønner jeg! Morsomt at en plante kan ha en slik innvirkning på katter. Planten bærer navnet med rette :) Hos oss har vi hunden som stikker av så snart vi snur ryggen til. Duften av naboens tispe med løpetid blir for forlokkende til å stå imot,,, Ønsker deg en fin ny uke :) Hilsen Tone

    SvarSlett
  2. Tøff kattepus som også lukter på blomstene. Fine bilder du tar

    SvarSlett
  3. Gårdskatten har heldigvis ikke oppdaget mine kattemynter, så jeg slipper tramping i bedene :)

    SvarSlett
  4. Ja dette er duft for Mons :-)) Jeg har bare prøvd den tørkede varianten for jeg vil jo helst ikke ha kattene opp i bedet.. Morsomme bilder :-D God ny uke!

    SvarSlett
  5. Hmmm, sikkert fint for kattene, men her føres det tilnærmet krig mot nabolagets mange katter, det har nesten gått over styr med antallet for enkelte av eierne. At de driter i blomsterbedene og krafser opp planter og løk skal jeg tåle, men at de jakter på småfuglene som strever med å ale opp unger i fuglekassene tåler jeg ikke. Så kattemynte har jeg ikke i hagen, synd igrunn for den er veldig fin og den dufter da også godt. Ikke ekstatisk akkurat, men godt ;)
    Strålende hageuke ønskes deg :)

    SvarSlett
  6. Hei! Jeg får litt angst ved tanken på firbente som ruller seg i blomsterbed ;) Men det er jo fint for nabokatten din at du er så generøs. Ogikke minst at du tar hensyn til den firbente og velger ut bilder med omhu. Uansett, nyttig informasjon, og egentlig er det jo ganske fascinerende hvordan en plante kan trigge sånn oppførsel. God juniuke!

    SvarSlett
  7. En sånn plante må jeg nok skaffe meg. Jeg har to katter og de vil nok elske kattemynte. Ellers så er de veldig glad i syrinen. Rødkattebusk liker katter veldig godt. Fint i hagen din nå.

    SvarSlett
  8. Hei! Så morsomt du skriver! Vet ikke om du venter deg flere svar på dette sommerlige innlegget ditt, men jeg kjenner meg så godt igjen i det du beskriver om katt og kattemynte! Jeg har to katter og har for lengst gitt opp å dyrke den fantastisk fine planten, nettopp pga herjingen av egne og andres katter! Det ble desverre litt for mye nedrulling i rabatten ;-))
    Jeg 'trøster' meg med lavendel-planter som en erstatning..

    Ser fram til å følge dine flotte innlegg videre når jeg er tilbake fra en uke på Madeira, nå får jeg komme igang med pakkingen :-) God helg!

    SvarSlett